نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سمنان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Rapid advances in new technologies have necessitated their application to the election process. This research seeks to answer the question as to what position new technologies will possess in the election process, what effects and results they may have and what issues the Iranian electoral system may encounter in this regard. In the present article, we shall delineate this issue in a descriptive-analytical format, that today modern electoral methods are expanding and have such advantages as motivating and facilitating citizen participation in elections, make savings in election expenses, transparency in elections and electoral health. It becomes also clear that the implementation of new methods in the Iranian electoral system faces such issues as the formation of electoral laws based on the traditional voting model, a case-by-case foreseeability of the use of new technologies among electoral laws, regardless of executive requirements and the fact that electoral laws are scattered and have not been organized in single code of law.In order to solve the said problems, speeding up ratification of the Comprehensive Election Bill, special attention to paragraph (12) of the General Policies of the Election System, and alike are presented as effective solutions to eliminate the existing gaps.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
«نظامهای انتخاباتی»[1] به مجموعهای از قوانین و مقرراتی اطلاق میشود که شیوهی انتخاب نمایندگان مردم را تبیین میکنند ((Lijphart, 1986, 12. از فرایند «انتخابات» نیز تحت عنوان «موجهترین و مشروعترین ابزار وصول به قدرت» یاد میشود. (قاضی، 1382: 291) برخی نیز این سازوکار را با اهمیتترین و دقیقترین وسیلهی سنجش مشارکت در عرصه سیاسی تلقی کردهاند (عیوضی، 1388: 158) و در نظری مشابه آن را «سنگ بنای مستحکمی برای تحکیم و تعمیق نظام مردسالاری دانستهاند. (FrancK, 1992, 52) بر همین اساس، پیشرفت روزافزون فناوری نوین[2] موجب شده است که کاربستِ آن در فرایند انتخابات بهمنظور تعمیق دمکراسی و تحقق سلامت انتخاباتی اهمیتی دو چندان پیدا کند.
اما، در حکومت مبتنی بر نمایندگی که مردم با گزینش نمایندگان خود از طریق انتخابات در عرصه حکمرانی نقشآفرینی میکنند. (موتمنی، 1382: 148) با گسترش فناوریهای نوین، دیگر طُرق سنتی گزینش با اقتضائات و سلایق امروزی شهروندان همسویی ندارد و به همین خاطر، دستاندرکاران انتخابات نیز در صدد بهکارگیری راهکارهایی نوین در جهت پیادهسازی این فرایند هستند. بنابراین، برای بهرهمندی حداکثری از مزایای بیشمار فناوریهای جدید در روند انتخابات، علاوه بر فراهم کردن زیرساختهای فنی لازم، پیشبینی الزامات قانونی نیز بهعنوان یک پیش نیاز در نظامهای انتخاباتی مورد توجه و تاکید متخصصان این حوزه میباشد.
با این مقدمه، تلاش خواهد شد تا در این مقاله در قالب توصیفی-تحلیلی به پرسشهای زیر پاسخ داده شود:
فرضیه نویسندگان این تحقیق آن است که فنون نوین در برگزاری انتخابات به خاطر فوائد بیشماری که به دنبال دارد مورد اقبال انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در اقصی نقاط دنیا قرار گرفته است. اما، این سازوکار در قوانین انتخاباتی ایران با نارسائیهایی مواجه است که در این جهت الزامأ باید برخی خلأهای موجود در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
در خصوص پیشینۀ این تحقیق، بررسیهای بهعمل آمده مؤید این واقعیت است که هرچند تحقیقاتی در جنبههای فنی مربوط به انتخابات الکترونیکی در ایران انجام گرفته و گزارشهایی تهیه و تنظیم شده است اما، ابعاد مختلف این قضیه از زوایای یاد شده تاکنون بهطور تخصصی مورد واکاوی قرار نگرفته است و از این جهت تحقیق حاضر واجد خصیصهی بدیع بودن است.
در این مقاله، تلاش خواهد شد ابتدا مروری بر مفهوم فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی صورت گیرد؛ سپس به جایگاه فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی پرداخته شود؛ در ادامه آثار بهکارگیری فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی بررسی شود؛ و نهایتاً فرایند انتخابات الکترونیکی در نظام حقوقی ایران مورد تحلیل واقع گردد.
1.مفهوم فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی
فناوریهای نوین طریقی برای بهکار بستن ابزارها و امکانات موجود در حوزههای مختلف است، تا امکان استفادهی آسان و مفیدتر را برای انسان فراهم کند. چنانچه در انجام «فرایند»[3] انتخابات از ابزارها، تجهیزات پیشرفته و الکترونیکی استفاده شود، اصطلاحاً به آن انتخابات با روشهای نوین اطلاق میشود. با وجود این، برخی از پژوهشگران، گزارههای «انتخابات الکترونیکی» و «رأیگیری الکترونیکی» را دو مقوله مجزّا از هم تلقی کردهاند. با این توضیح که، چنانچه حداقل اقدامات مورد نیاز صرفاً در مرحلهی اخذ رأی با کاربستِ ابزارهای الکترونیکی انجام شود «رأیگیری الکترونیکی» و اما، چنانچه در یک یا چند مرحله از فرایند انتخابات از لوازم الکترونیکی استفاده شود از آن تحت عنوان «انتخابات الکترونیکی»[4] یاد کردهاند. (فتحیان و تقوی، 1387: 47). لذا، در تعریفی سادهتر، رأیگیری یا انتخابات با استفاده از فناوریهای نوین عبارت است از شیوهای که طی آن از ابزارهای الکترونیکی بهمنظور تسهیل در شمارش، حفاظت و مراقبت از آرای شهروندان مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.[5] برخی از نویسندگان هم در نظری مشابه اجرای مراحل انتخابات با استفاده از تجهیزات الکترونیکی را رأیگیری بهطریق فناوریهای نوین محسوب کردهاند، مشروط بر این که الزامات یک «پروتکل رأیگیری»[6] در آن رعایت شده باشد (میرقدری و دیگران، 1396: 67). به هر حال، به زعم نویسندگان این مقاله، بهکارگیری فناوریهای جدید در مراحل اجرای انتخابات در هر سطحی که باشد اطلاق عبارتِ «انتخابات الکترونیکی» بر این فرایند صحیح و قابل دفاع است و بر کلیت مفهوم انتخابات خدشهای وارد نمیسازد.
همزمان با توسعه علم و فناوری اطلاعات و انجام بسیاری از امور روزمره زندگی با ابزارهای الکترونیکی، سلیقهی شهروندان نیز در نحوه مشارکت در سرنوشت سیاسی بهتدریج تغییر کرده است و دیگر به طُرق سنتیِ شرکت در انتخابات چندان رغبتی نشان نمیدهند. بنابراین، دستاندرکاران برگزاری انتخابات در کشورهای مختلف تلاش میکنند که متناسب با اقتضائات جامعه در صدد به خدمت گرفتن تجهیزات پیشرفتهتر و فناوریهای مدرن در برگزاری انتخابات باشند. لیکن، امروزه ابزارهای الکترونیکی و شبکههای اینترنتی اعتبار قابل ملاحظهای در نظامهای انتخاباتی پیدا کردهاند. بهعنوان نمونه، تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی، راهاندازی سایتهای تبلیغاتی، برگزاری مناظرهها و مجادلههای سیاسی در فضای اینترنت و بالاخره رأی دادن به شیوههای الکترونیکی و اینترنتی از جمله کاربردهای مثال زدنی در این حوزه محسوب میشوند[7]. بهطوری که، برخی نویسندگان امروزه رایانه، اینترنت و کلاً ارتباطات الکترونیک را از مؤلفههای اصلی تأثیرگذار بر رفتار انتخاباتی دانستهاند و از آنها تحت عنوان «رسانههای برتر» یاد کردهاند (امام جمعهزاده و کرمیراد، 1391: 12). اما باید به این نکته اساسی نیز اشاره کرد که انتظامبخشی به این مقوله در بحث انتخابات امری ضروری است. در همین ارتباط، مضاف بر قوانین و مقررات وضع شده در حوزه رسانهها و انتخابات، برخی از کشورها (همچون کشور نیوزلند در انتخابات 2008) تلاش کردهاند برای فعالیتهای انتخاباتی با رسانههای دیجیتال، الزاماتی را پیشبینی کنند، اما، این رویکرد مربوط به قانونمند کردن فعالیت رسانههای دیجیتال در ایام انتخابات آنچنان موفقیتآمیز نبوده است. (Williamson, 2010, 31)
اما، سابقه استفاده از فنون نوین انتخاباتی در دنیا به دهه 60 میلادی برمیگردد. در همین ارتباط، کشور هلند در سال 1966 با پیشبینی دستگاههای رأیگیری در چند شهرداری خود پیشتاز برگزاری این نوع از انتخابات در دنیا محسوب میشود. پس از آن، هند را نیز دومین کشور برگزار کنندهی رأیگیری به روش الکترونیکی معرفی کردهاند و گفته شده است که این کشور در سال 1982 از ابزارهای الکترونیکی بهطور آزمایشی در برگزاری انتخابات بهرهبرداری کرده است[8]. با وجود این، در حال حاضر صرفاً تعداد معدودی از کشورهای پیشرفته توانستهاند از ابزارهای نوین در برگزاری انتخابات استفاده کنند و بقیه دولتها فعلاً در حال بررسی امکانپذیری اجرای انتخابات با این شیوهها هستند. (بنار، 1398: 3)
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی «موسسه بین المللی کمک به دموکراسی و انتخابات» در سال 2015، حدود (57%) از 123 کشور مورد مطالعه هرگز از رأیگیری به روش الکترونیکی استفاده نکردهاند. در همین ارتباط، (6%) قبلاً از رأیگیری الکترونیکی استفاده نمودهاند ولی در حال حاضر بهکارگیری آن را ممنوع کردهاند؛ با این توضیح که در (16%) از کشورها نیز فقط مطالعاتی در حد امکانسنجی جهت برگزاری انتخابات بهطور آزمایشی صورت گرفته است و مجموعاً در (21%) کشورهای دنیا رأیگیری الکترونیکی در سطح انتخابات ملی یا استانی یا در هر دو سطح استفاده شدهاست.[9]
اما، مردم ایران در سال 1396 در جریان انتخابات شوراهای اسلامی، انتخابات الکترونیکی را برای اولین بار تجربه کردند. در جریان این انتخابات، اخذ رأی از شهروندان در 139 شهر از 28 استان بهصورت الکترونیکی انجام شد. بر همین مبنا، مجموعاً بیش از 8 میلیون و 67 هزار نفر از شهروندان در این رأیگیری الکترونیکی شرکت کردند و بر اساس یافتههای موجود، نتایج انتخابات در (5/99%) از شعب شمارش آرا بهطور صحیح و بدون خدشه انجام شده است.[10]
3.آثار بهکارگیری فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی
استفاده از فناوریهای نوین در نظام انتخاباتی دارای آثار و ثمرات قابل توجهی میباشند. از این رو بهکارگیری فناوریهای نوین در انتخابات در درجۀ اول، این فرصت را برای دولتها فراهم ساخته که سطح کیفی خدماتدهی به شهروندان را در فرایند برگزاری انتخابات ارتقاء دهند (رهنورد و خارستانی، 1386: 28) تا بدین ترتیب در صورت فراهم بودن تمهیدات و زیرساختهای فنی و قانونی، زمینه برای مشارکت حداکثری و تعمیق دمکراسی فراهم شود. بر همین اساس مهمترین نتایج و دستاوردهای برگزاری انتخابات به شیوههای جدید یا الکترونیکی را به طُرق زیر میتوان دستهبندی کرد:
1-3.افزایش انگیزه و تسهیل مشارکت شهروندان در انتخابات
حق انتخاب (حق رأی) نهتنها یکی از مهمترین مؤلفههای حقوق و آزادیهای فردی است بلکه مبنا و اساس حکومت قانونمند نیز تلقی شده است (Forging Affairs Administer, 2007, 7). لذا، میزان مشارکت مردم در انتخابات بهعنوان پشتوانهای قوی برای اقتدارات سیاسی انتخاب شوندگان و شاخصهی مشروعیت در اکثر دولتها به حساب میآید (سیدامامی و عبدالمطلب، 1388: 111). پس، ایجاد انگیزه در بین شهروندان در جهت مشارکت حداکثری آنان در انتخابات از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و تضمینی برای تداوم حاکمیت سیاسی و ابزاری برای جلب اعتماد عمومی بهمنظور پیادهسازی برنامههای بلند مدت در بسیاری از کشورها تلقی میشود. بر همین اساس، امروزه نقش کلیدی فناوریهای مدرن بهعلت محاسن بیشمارش در ایجاد اشتیاق مضاعف برای مشارکت شهروندان در فرایند انتخابات واقعیتی غیرقابل انکار تلقی میشود.
بنابراین، عوامل متعددی همچون؛ تسهیل در رأیدهی، عدم استفاده از کاغذ در رأیگیری (در نوع ایستگاهی)، عدم نیاز به حضور فیزیکی انتخابکنندگان در شعبههای رأیگیری (در انتخابات اینترنتی) و لزوم حفظ «محرمانگی» در روند انتخابات از جمله دلایل ایجاد انگیزه و جذابیّتهای انتخابات الکترونیکی در بین مردم محسوب میشوند. از این رو، بهخاطر مراحل متعدد فرایند انتخابات و نقش کلیدی که فناوریهای نوین در کاهش قابل ملاحظهی زمان شمارش آرا و تسهیل روند برگزاری انتخابات دارند، بهکارگیری این ابزارها خود زمینه را برای افزایش انگیزهی شرکت در انتخابات فراهم میکند. در همین زمینه، سهولت اخذ رأی با بهکارگیری فناوریهای نوین از افرادی که دارای معلولیتهای بینایی و یا مبتلا به سایر معلولیتهای خاص هستند از جمله مزیتهای مثال زدنی برای افزایش انگیزه با کاربستِ این ابزارها در انتخابات بهشمار میآیند. (بنار ، 1398: 24 )
در مقابل، برگزاری انتخابات به شیوههای سنتی در کشورهایی که فاقد زیرساختهای کافی در برگزاری انتخابات با روشهای نوین رأیگیری میباشند، بهویژه زمانی که برای تعداد بیشتری از مردم امکان مشارکت فراهم است، معمولاً دردسرآفرین، زمانبر و خستهکننده بوده و طولانی شدن مدت انتخابات باعث فرسایشی شدن روند انتخابات و تحمیل خسارتهای جبران ناپذیر به بدنه اقتصادی این قبیل از کشورها میشود.
همچنین، دلسردی و ناامیدی شهروندان از شرکت در انتخابات آتی و بیتفاوتی به سرنوشت سیاسی خود بهدلیل کاهش اعتماد عمومی را از آثار ناخوشایند دیگر در برگزاری انتخابات با شیوههای سنتی باید بهشمار آورد. بطوریکه، نتایج شمارش آرا در این قبیل از نظامهای سیاسی معمولاً چندین روز و هفته و حتی بعضاً ماهها به طول میانجامد.[11]
اما، تسریع در فرایند انتخابات (که با بهکارگیری فنون مدرن امکانپذیر است)، مضاف بر آنکه از فرسایشی شدن روند برگزاری انتخابات جلوگیری میکند، این امکان را نیز فراهم میسازد که نامزدها و ذینفعان انتخابات فرصت کافی برای سوءاستفاده از فرسایشی شدن فرایند انتخابات و انحراف افکار عمومی در دستیابی به اهداف غیر منطقی خود را نداشته باشند و شاید همین موضوع از دلایل اقدام قانونگذار عادی در تعیین سقف زمانی در قوانین انتخاباتی ایران نیز محسوب شود[12].
در همین راستا، بایستی تسریع در مراحل برگزاری انتخابات (اعم از رأیگیری، شمارش آرا و اعلام نتایج) را بهعنوان تضمینی در جلوگیری از فرسایشی شدن انتخابات در کشورهای برخوردار از زیرساختهای فنیِ قوی دانست که توانستهاند از فناوریهای نوظهور در پیادهسازی انتخابات به نحو شایستهای استفاده کنند.
مبتنی بر مطالب مذکور، تأثیرگذاری مؤلفهی سرعت در کیفیتبخشی به فرایند برگزاری انتخابات موجب شده است که این موضوع بهعنوان یکی از محورهای اصلی بند (12) ذیل «سیاستهای کلی انتخابات» -ابلاغی 1395- رهبر معظم انقلاب در جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تاکید قرار بگیرد.
2-3.صرفه جویی در هزینههای انتخاباتی
یکی از موضوعات مهمِ مطرح در پدیدهی انتخابات، نحوه تأمین هزینههای مالی مربوط به این فرایند است که از بحثانگیزترین مسائل انتخاباتی در نظامهای سیاسی محسوب میشود. در همین ارتباط، هزینههای تبلیغاتی انتخابات به روشهای سنتی از جمله سرسامآورترین هزینههایی است که بر کاندیداهای انتخاباتی بهطور مستقیم و بر دولتها بهصورت غیر مستقیم تحمیل میشود. بنابراین، اگر در قوانین انتخاباتی این قبیل از کشورها تمهیداتی جهت نظارت موثر بر نحوۀ هزینهکرد مالی پیشبینی نشده باشد، بهخاطر هزینههای افسار گسیختهای که از طرف کاندیداها صورت میگیرد، بروز فساد در حوزههای انتخاباتی امری اجتنابناپذیر خواهد بود.
بر همین اساس، هزینههایی همچون؛ حضور مستقیم نامزدهای انتخاباتی در بین عموم مردم، چاپ و پخش آلبومهای مربوط به تصاویر نامزدها، اعلامیههای کاغذی، بَنِرها، پارچهنوشتههای تبلیغاتی در اماکن عمومی، توزیع بروشورهای چاپی در منازل، توزیع سبد کالا و اعطای هدایای کوچک، فقط بخشی از مصادیق تبلیغاتی معمول کاندیدها در انتخابات به شیوههای سنتی هستند که همواره مسئلهساز بودهاند. در مقابل، بهکارگیری شیوههای نوین انتخاباتی و فناوریهای جدید رأیگیری، تمهیدی اثربخش در به حداقل رساندن هزینههای انتخاباتی تلقی میشوند. بهعنوان نمونه، خریداری «پنل پیامک»[13] و ارسال پیامکهای همگانی فقط بخشی از ظرفیتهای موجود در انتخابات با بهکارگیری فنون نوین انتخاباتی بهحساب میآیند که به طور قابل توجهی میزان هرینهها را تقلیل میدهد. علاوه بر آنها، راهاندازی وبسایتها، وبلاگها، کمپینهای تبلیغاتی و بالاخره ایجاد گروهها و شبکههای اجتماعی از ظرفیتهای دیگر فناوریهای نوین هستند که هزینههای برگزاری انتخابات را بهطرز شگفتانگیزی کاهش میدهند. از سوی دیگر، اعطای فرصتهای برابر و تقسیم امکانات در بین کاندیدها جهت معرفی و تشریح برنامههای مدنظر در رسانهها و فضای مجازی و سایر امکانات دولتی را نیز باید از طُرقِ دیگر مرتبط با فناوریهای نوین در راستای تقلیل هزینههای تبلیغاتی انتخابات تلقی کرد که در حوزهی فناوریهایهای نوین قابل تحلیل و توصیف میباشند. البته اهمیت بالای همین سازوکار باعث شده است که این مؤلفه نیز بهعنوان یکی دیگر از محورهای «سیاستهای کلی انتخابات» در بند (3) این سیاستها مدنظر واقع گردد.[14]
3-3. شفافیت در انتخابات
از آنجا که ضعف در مقولهی شفافیت عموماً از روزنههای اصلی فساد در نظامهای سیاسی تلقی میشوند، از طرف دیگر به اعتقاد برخی از نویسندگان، دولتمردان قبل از انتخابات تلاش میکنند که با دستکاری اقتصادی و با اتخاذ سیاستهای پولی، طوری عمل کنند که مجدداً در رأس قدرت باقی بمانند (Hous, 1975,169-190). فلذا، دولتهای مردمسالار که خود را در برابر شهروندان پاسخگو میدانند همواره این موضوع را در سیاستهای تقنینی و علیالخصوص قوانین انتخاباتی بهطور ویژه مورد توجه قرار میدهند.
شفافیت موجب میشود که دستاندکاران برگزاری انتخابات عواقب مسئولیتهای ناشی از اقدامات و تصمیمات خودشان را بپذیرند (سو نلسو، 1381: 175) و در همین راستا، برخی از حقوقدانان معتقدند که فرایند انتخابات زمانی منطقی محسوب خواهد شد که امکان نظارت و مراقبت فردی و جمعی برای شهروندان در آن فراهم شده باشد (بنار، 1398: 10 ).
از اینرو، پیشبینی سازوکاری که اطلاعات کافی و صحیح را در ارتباط با مراحل انتخابات در دسترس عموم شهروندان قرار دهد باید از ضروریات و اولویتهای اصلی در فرایند انتخابات محسوب شود. با ورود فناوریهای نوین به حوزهای انتخاباتی، دخالت افراد در فرایند انتخابات (بهویژه در نوع اینترنتی آن) به حداقل ممکن تقلیل مییابد. همچنین، با کمک گرفتن از ابزارهای جدید انتخاباتی این امکان برای رأیدهندگان فراهم میشود که با اطلاعات صحیح و محرمانه به اِعمال حق تعیین سرنوشت سیاسی خود بپردازند. پس، با بهکارگیری این ابزار اثرگذار، تمامی مراحل انتخابات با شفافیت حداکثری تحت کنترل و نظارت مردم و نمایندگان نامزدها در میآید تا به اینترتیب با گزینش افراد شایسته و اصلح، «عدالت انتخاباتی» و به تعبیر یکی از حقوقدانان این «شاهبیت سیاستهای کلی انتخابات» تحقق یابد[15].
علاوه بر آن، در یکی از گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش فناوریهای نوین در شفافسازی انتخاباتی به مواردی همچون؛ «امکان مشاهده و تأیید شمارش آرا توسط ناظران و نمایندگان بخشهای مختلف سیاسی، ارائه رسید ممیزی برگه رأی (قابلیت بازبینی شخصی)، شفافیت در تعیین شرکت تأمینکننده تجهیزات سختافزای و نرمافزاری و ...» اشاره شده است.[16]
البته، مقولۀ شفافیت در انتخابات دارای ابعاد مختلف و پیچیدهای است. بهعنوان نمونه عدم شفافیت در نحوۀ تأمین منابع مالی در تبلیغات انتخاباتی از جمله مواردی است که میتواند سلامت انتخابات را در معرض آسیب جدی قرار دهد که لازمۀ رفع ابهامات در این زمینه بهرهگیری حداکثری از فناوریهای جدید در این مقوله از انتخابات است. در همین راستا، لازم است که نهاد ناظر، تمامی گزارشهای مالی، کمکها و هزینهها را جمعآوری و بهوسیلۀ پایگاه اینترنتی در دسترس عموم قرار دهد (زمانیزاد، 1398: 476). پس، میتوان مدعی شد که استفادهی از فناوریهای جدید در برگزاری انتخابات موجب فراهم شدن بسترهای لازم جهت افزایش سطح آگاهی مردم و دسترسی آسان آنان به اطلاعات انتخاباتی شود و نهایتاً اینکه شفافیت در روند انتخابات باعث میشود که شهروندان با طِیبِ خاطر به اِعمال حقوق سیاسی خودشان اقدام کنند.
3-4. تضمین صحت و سلامت انتخابات
اصولاً شاخصه صحت و سلامت به ویژگی خاص آن فعل و عملی اطلاق میشود که دستیابی انسان به غایت و سعادت را تضمین میکند (موسوی مقدم، 1392: 48). در مقام تبیین اصل صحت و تضمین تحقق سلامت انتخاباتی، برخی از حقوقدانان آن را یکی از اصول حاکم بر فرایند نظارت بر انتخابات محسوب کردهاند (طحاننظیف و کدخدامرادی، 1398: 1131). به عبارتی، صحت و سلامت انتخابات را باید تأمین کنندۀ آزادی و بیطرفی در انتخابات در رقابتی منصفانه دانست، بهطوری که آرای تمامی رأی دهندگان بدون تغییر در زمان اعلام نتایج انتخابات انعکاس یابد (نلسو، 1381: 172).
در همین راستا، برخی از نویسندگان از کاربرد فناوریهای مدرن در انتخابات بهعنوان سامانهای که دارای بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی است یاد کردهاند (زرافشان و حسینیپور، 1394: 2). پس، بایستی این ابزار را یکی از مؤلفههای تضمین صحت و سلامت انتخابات و تمهیدی برای جلب اعتماد عمومی در این زمینه محسوب کرد. اما، بهنظر میرسد کاهش طول مدت برگزاری انتخابات بهعنوان یکی از آثار اجتنابناپذیر بهکارگیری فنون نوین انتخاباتی با افزایش ضریب صحت و تضمین تحقق سلامت انتخابات ارتباط مستقیمی داشته باشد، چراکه، با کوتاه شدن طول مدت انتخابات احتمال ادعای وقوع تخلفات انتخاباتی که معمولاً در وهلۀ نخست از طرف کاندیداها مطرح شده و سپس با تلقین آن بین طرفداران نامزدهای انتخاباتی عمومیت مییابد به حداقل ممکن کاهش مییابد. فلذا، دستیابی به این مهم با بهرهگیری از قابلیتهای انکار ناپذیر شیوههای نوین در پیادهسازی انتخابات امکانپذیر است.
علاوه بر آن، برخی از نویسندگان تخلفات انتخاباتی را تحت عنوان «رفتار مخل سلامت انتخابات از زمان شروع انتخابات تا اعلام اسامی قطعی منتخبان» تلقی کردهاند (شیخالاسلامی، 1388: 3). لذا، بهکارگیری فناوریهای جدید دخالتهای افراد مختلف را تحت عنوان مأموران و متصدیان اجرا و ناظر بر روند انتخابات بهطور قابل ملاحظهای تنزّل میدهد و با تقلیل یافتن تعداد مأموران و با کاهش خطای انسانی در این فرایند، زمینه برای تحقق تضمین صحت و سلامت انتخابات فراهم میشود.
همچنین، اثرگذاری فوقالعاده فنون نوین انتخاباتی در میزان دستیابی به صحت و تضمین سلامت انتخابات باعث شد که این موضوع نیز بهعنوان یکی از گزارههای اصلی بند (12) ذیل «سیاستهای کلی انتخابات» محسوب و بر آن تأکید و تصریح شود. بنابراین، به حداقل رساندن میزان دخالت متصدیان اجرایی و عوامل نظارتی انتخابات از طریق توسعه و تقویت ابزارها و فناوریهای نوین، تضمین صحت و سلامت انتخابات را امکانپذیر ساخته و زمینه را برای افزایش اعتماد عمومی و مشارکت حداکثری شهروندان در انتخابات فراهم میسازد.
علاوه بر موارد احصا شده، عدهای از پژوشگران اهدافی همچون؛ کاستن از طول زمان رأیگیری و شمارش آرا، کاهش احتمال جعل و تقلب در جریان انتخابات، جلوگیری از احتمال بروز اختلافات قومی و محلی در زمان برگزاری انتخابات، جلوگیری از اتلاف وقت، مانع از به تحلیل رفتن سرمایههای انسانی و مادی و بالاخره تهیهی بانک اطلاعاتی از انتخابات انجام شده را که ارتباط مستقیمی با مؤلفهی تأمین سلامت انتخابات دارند، با برگزاری انتخابات به شیوههای نوین انتخاباتی قابل تحقق و دستیافتنی دانستهاند (فتحیان و تقوی، 1387: 27).
نظام جمهوری اسلامی ایران در طول عمر 42 سالهی خود با احتساب انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی خردادماه سال 1400، دقیقاً 39 بار پدیدهی انتخابات را تا زمان نگارش این مقاله تجربه کرده است[17]. اما، واقعیت این است که شاکله قوانین انتخاباتی ایران بر پایهی رأیگیریهای سنتی تدوین و تنظیم شدهاند و بعضاً بدون اینکه به ملزومات و فرایند اجرائی آنها توجهی شده باشد، سازوکارها و قواعدی کلی در جهت الکترونیکی شدن انتخابات در این دسته از قوانین پیشبینی شده است. بهطوری که، برخی از نویسندگان انجام اصلاحیههای مکرر بر قوانین انتخاباتی کشور را ناشی از همین پراکندگی و ابهامات موجود در آن دانستهاند و یکپارچهسازی این دسته از قوانین را مسیری راهگشا در حرکت به سمت الکترونیکی شدن انتخابات تلقی کردهاند (شمسا، 1388: 4-3). بنابراین، در راستای تشریح ابهامات و مشکلات موجود در نظام انتخاباتی ایران و اثبات ضرورت تصویب قانونی جامع و فراگیر که بهرهگیری حداکثری از فنون نوین انتخاباتی در سراسر کشور را عملی کند، به تبیین نقاط ضعف و قوت قوانین انتخاباتی در نظام حقوقی ایران پرداخته میشود.
1-4.قوانین مربوط به فرایند انتخابات الکترونیکی در ایران
هرچند در مقولههایی همچون هزینههای انتخاباتی «تورم قوانین» نسبت به حوزهی «اجرا» بسیار بالاست (Pinto-Duschinsky, 2002, 81). اما، اصولا تمهیدِ بستر و ایجاد ساختار سالم و کارآمد در هر حوزهای با تنظیمگری و قاعدهسازی امکانپذیر است (فلاحیان، 1398: 14) بر همین مبنا، در ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای دیگر کلیات نظام انتخاباتی در قانون اساسی مورد توجه مقنن اساسی قرار گرفته و تعیین شرایط و کیفیت برگزاری آن در قوانین عادی شناسایی شده است. (قیصری و همکاران، 1394: 20).
لذا، اولین رد پای بهکارگیری فنون مدرن انتخاباتی در نظام حقوقی ایران را باید در «قانون انتخابات ریاست جمهوری» -مصوب 1372- جستجو کرد که در ماده (9)[18] همین قانون مورد تاکید قانونگذار عادی قرار گرفته است. ولی بحث پیادهسازی شیوههای نوین انتخاباتی در ایران، عملاً در سال 1378 در جریان برگزاری انتخابات مجلس ششم شورای اسلامی مطرح شد که البته با مقاومت شورای نگهبان مواجه گردید (دارا، 1384: 15).
همچنین، تبصرههای 6، 7 و 8 ماده (9)[19] «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» -مصوب 1378- ترتیباتی را در زمینۀ بهکارگیری فنون جدید در انتخابات در نظر گرفته است.
علاوه بر آن، «قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران» -مصوب 1375- از دیگر قوانینی است که قانونگذار در اجرای انتخابات با بهکارگیری روشهای نوین به آن توجه داشته است. با این تفاوت که در این قانون، مقنن الزامی را در الکترونیکی کردن انتخابات برای وزارت کشور بهعنوان مجری انتخابات در نظر نگرفته است. بلکه طبق ماده (21)[20] قانون مزبور، برگزاری انتخابات الکترونیکی از صلاحیتها و اختیارات تشخیصی آن وزارتخانه تلقی شده است.
اما، «لایحه جامع انتخابات»، -مصوب 1397- هیأت وزیران را باید آخرین اقدام تقنینی در بهکارگیری فناوریهای نوین در حوزهی انتخابات محسوب کرد. در همین راستا، در ماده (9)[21] این لایحه ضمن تعیین صلاحیت تکلیفی وزارت کشور در برگزاری انتخابات الکترونیکی، در ادامه نیز (از مواد 46 الی 52 همان لایحه) به تبیین الزامات انتخابات الکترونیکی پرداخته شده است و نهایتاً اینکه در ماده (72)[22] همین لایحه با ملزم کردن شهروندان به انجام ثبت نام تا 15 روز قبل از برگزاری انتخابات، به تکالیف انتخابکنندگان قبل از شروع رأیگیری اشاره شده است.
علاوه بر الزامات قانونی موصوف، «سیاستهای کلی انتخابات» را نیز باید بهعنوان سند بالادستی و در قامت راهنمایی در نظام انتخاباتی ایران محسوب کرد. بهطوری که لزوم بهرهگیری از فناوریهای نوین در انتخابات یکی از محورهای اصلی این سیاستها مورد توجه قرار گرفته است[23].
2-4.قوانین پراکندهی انتخاباتی
معمولاً در آستانهی برگزاری انتخابات مختلف در جمهوری اسلامی ایران، زمزمههایی نیز در خصوص استفادهی از فناوریهای نوین در مراحل برگزاری انتخابات مطرح میشود. اما شوربختانه، بهخاطر نقص درقوانین انتخاباتی کشور و ناکارآمدی آنها در نحوه بهکارگیری تجهیزات الکترونیکی، پیادهسازی آن جز در حوزههایی معدود، منتفی و از دستور کار مجریان انتخابات خارج میشود.
بهعنوان نمونه، قانونگذار در ماده (9) «قانون انتخابات ریاست جمهوری» صرفاً به مرحلۀ «شمارش آرا» با بهکارگیری فنون جدید اکتفا نموده و به بهرهگیری از آن در سایر مراحل انتخابات اعم از ثبت نام از داوطلبان، رأیگیری و همچنین اعلام نتایج آرا هیچگونه توجهی نکرده است. بهنظر میرسد تمرکز بیشتر قانونگذار در زمان تنظیم و تصویب این ماده قانونی بیشتر معطوف به صلاحیت نظارتی شورای نگهبان به فرایند شمارش آرا بوده است. بهطوری که، مقنن در این ماده شرط دسترسی داشتن به تمامی نرمافزارها، سختافزارها و سایر ترتیبات ذکر شده را صرفاً منوط به تأیید شورای نگهبان دانسته است و همین تأکیدات مضاعفِ قانونگذار به صلاحیتهای نظارتی این نهاد ناظر، باعث مغفول ماندن پیشبینی سایر ملزومات و ترتیبات ضروری جهت اجرائی شدن انتخابات الکترونیکی در مادهی مذکور شده است.
نکته قابل توجه دیگر در خصوص مادۀ (9) این قانون، توجه بر امکان دسترسی به نرمافزارها و سختافزارها در تمامی مراحل انتخابات توسط شورای نگهبان است که با صدر این ماده همسویی چندانی ندارد. همآنگونه که اشاره شد، قانونگذار در ماده مورد بحث صرفاً به مرحله شمارش آرا از طریق فناوریهای نوین توجه کرده است در حالی که به دنبال این مطلب به لزوم نظارت و دسترسی شورا به نرمافزارها و تجهیزات رایانهای در کل مراحل انتخابات تأکید نموده است که با این توصیف، آوردن گزاره اخیر (کل مراحل انتخابات) اقدامی زاید بهنظر میرسد و این رویکرد با اصول قانوننویسی و قانونگذاری نیز چندان تناسبی ندارد. بنابراین، میتوان گفت که مفاد مادۀ (9) قانون مورد بحث، بهخاطر توجه صِرف به پیادهسازی روش مدرن انتخاباتی در مرحلۀ شمارش آرا، در موازات و همسو با اهداف ترسیم شده در بند (12) «سیاستهای کلی انتخابات» قرار نگرفته و بازبینی و اصلاح آن بهعلت اشکالات اساسی مورد بحث امری ضروری است.
علاوه بر آن، «قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» -مصوب 1378- و آییننامه اجرائی آن از جمله قوانینی است که قانونگذار در آن ترتیباتی را در راستای بهکارگیری فنون جدید در فرایند انتخابات مورد توجه قرار داده است. در تبصرههای 6، 7 و 8 مادهی (9) قانونِ فوقالذکر به پیادهسازی انتخابات به روش الکترونیکی تأکید شده است.
در تبصرۀ 6 این مادۀ قانونی، قانونگذار وزارت کشور را موظف کرده است علاوه بر شمارش آرا، مرحلۀ اخذ رأی را نیز با بهکارگیری فنون نوین اجرائی کند. از طرف دیگر، مقنن در تبصرۀ 7 همین قانون، لزوم استفاده از فناوریهای نوین را به تمامی مراحل انتخابات تسرّی داده است و با این اقدام تا حدودی نواقص موجود برطرف شده است.
همچنین، در تبصرۀ 8 همان مادۀ قانونی، امکان استفاده از امضای الکترونیکی از سوی مجریان و ناظران در مراحل انتخابات (که از ملزومات برگزاری انتخابات به شیوهی الکترونیکی است) فراهم شده است که این تمهید قانونگذار را نیز بایستی از اقدامات مثبت دیگر در رفع خلأهای قانونی در این حوزه بهحساب آورد.
«قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران» -مصوب 1375- از دیگر قوانینی است که قانونگذار در اجرای انتخابات با روشهای نوین به آن توجه داشته است. مطابق ماده (21) قانون مذکور، وزارت کشور (بهعنوان مجری انتخابات) در برگزاری انتخابات با شیوههای جدید از صلاحیت اختیاری برخوردار شده و قانونگذار بدون هیچگونه دلیل و برهانی الزامی را برای آن نهاد در اِعمال این کارویژه احصا نکرده است. بنابراین، در صورتی که تمامی زیرساختها و امکانات فنی و مادی در خصوص برگزاری انتخابات به شیوههای نوین در انتخابات شوراها فراهم شده باشد، با توجه به حکم مقرر شده در مادهی مذکور، وزارت کشور اجباری در پیادهسازی آن نخواهد داشت. فلذا، این رویه قانونگذار را باید برخلاف اهداف تعیین شده در «سیاستهای کلی انتخابات» محسوب کرد.
البته فقدان استقلال این وزارتخانه بهعنوان مجری انتخابات، از جملهی اشکالات و ایرادات وارده بر نظام انتخاباتی ایران است که توسط برخی از حقوقدانان به آن اشاره شده است (قیصری و همکاران، 1394: 22) و لیکن بررسی تفصیلی آن از حوصله این پژوهش خارج میباشد.
اما، از جمله غفلتهای غیرقابل اغماض قانونگذار در قوانین انتخابات الکترونیکی فعلی کشور، عدم توجه به آرای سفید در انتخابات با بهکارگیری فناوریهای نوین است که امکان شمارش این قبیل از آرا در انتخابات با شیوههای مدرن (بهعنوان آرای مأخوذه) امکانپذیر بوده[24] و این موضوع از جنبههای سیاسی نیز برای کشورها فوقالعاده حائز اهمیت است (فتحیان و تقوی، 1387: 58-57).
در حالت کلی، بایستی وجه مشترک ایرادات موجود در قوانین پراکندهی انتخاباتی در ایران را عدم اهتمام قانونگذار به مشخص کردن نوع ابزارها، ملزومات و مکانیزمهای الکترونیکی در فرایند برگزاری انتخابات دانست. به عبارتی، قانونگذار در قوانین انتخاباتی ایران با ملاک قرار دادن اجرای انتخابات به شیوهی دستی از پرداختن به جنبههای عملی برگزاری انتخابات الکترونیکی همواره اجتناب کرده است. بهطوری که، تقریباً در تمامی مواد قانونی صرفاً به شاخصههای محتوایی انتخابات با شیوههای نوین توجه داشته، بدون آنکه به معیار و ضابطهی معینی در این زمینه التفاتی کرده باشد (زرافشان و حسینیپور، 1394: 7 و 6 و 5) و نتیجتاً با این رویکرد دست شورای نگهبان را نیز در مخالفت با هرگونه برگزاری انتخابات الکترونیکی (بهطور فراگیر و سراسری) کاملاً باز گذاشته است.
اما، در حال حاضر نظام حقوقی ایران با دستۀ دیگری از قوانین انتخاباتی نیز مواجه است که قانونگذار هیچگونه الزام قانونی در بهکارگیری فناوریهای نوین در آنها پیشبینی نکرده است و چنانچه بسترهای فنی لازم جهت اجرایی شدن شیوههای نوین انتخاباتی در این دست از قوانین فراهم شود خلأهای قانونی موجود در این موارد برای مجریان و متصدیان انتخابات فوقالعاده مشکلساز خواهد بود.
بهعنوان نمونه، میتوان به «قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری» -مصوب 1394، و «قانون همهپرسی» -مصوب 1368- و همچنین آییننامههای اجرایی آنها اشاره کرد که متاسفانه قانونگذار در این قبیل از قوانین و مقررات هیچگونه تمهیداتی را در ارتباط با برگزاری انتخابات با بهکارگیری فناوریهای نوین پیشبینی نکرده است. البته، بایستی خاطرنشان کرد که مطابق اصل (108)[25] قانون اساسی، صلاحیت تصویب قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری با خود آنان و تصویب کلیه مقررات مربوط به مجلس خبرگان از صلاحیتهای ذاتی این نهاد محسوب شده است، لیکن، بهطریق اولی مجلس شورای اسلامی صلاحیت تقنینی در این زمینه را نیز ندارد. اما به نظر میرسد، مجلس شورای اسلامی میبایست هرچه سریعتر نسبت به گنجاندن سازوکارهای لازم پیرامون انتخابات الکترونیکی در مفاد «قانون همهپرسی» اقدام کند. چنانچه تصویب قوانین مهم و تاثیرگذار بر سرنوشت سیاسی مردم از رهگذار همه پرسی از منظر قانون اساسی امکانپذیر است و با الکترونیکی شدن این موضوع میتوان از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نمود.
3-4.نگاهی به لایحه جامع انتخابات
در راستای اجرای دقیق اصول انتخاباتی پیشبینی شده در قانون اساسی و در جهت تحقق «سیاستهای کلی انتخابات» و همچنین بهمنظور سامان دادن به قوانین پراکندهی انتخاباتی فعلی، هیأت وزیران در سال 1397 به تصویب «لایحه جامع انتخابات» اقدام کرد و موضوع الکترونیکی کردن انتخابات را بصورتی شفاف، جامع و فراگیرتر از قوانین قبلی مورد توجه قرار داد.
بهعنوان نمونه، طبق ماده (9) این لایحه، وزارت کشور موظف به برگزاری تمامی مراحل انتخابات با بهرهگیری از تجهیزات پیشرفته و نوین (الکترونیکی) شده است و با این اقدامِ تقنینی، محدودۀ وظایف مجریان و دستاندرکاران انتخابات در نحوۀ برگزاری آن آشکارا تبیین و تشریح شده است. البته با توجه به صراحت مادۀ (1) این لایحه[26] و تبصرۀ آن ضوابط و احکام لایحه مزبور صرفاً مشمول انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شده است که بهتر بود این حکم به سایر قوانین انتخاباتی نیز تسرّی پیدا میکرد. اما، تصریح به طُرق و مؤلفههایی همچون؛ امکان صدور تعرفهی الکترونیکی برای انتخاب رأی سفید و بدون اخذ اثر انگشت از رأی دهنده در ماده (46)[27]، توجه به تهیه و تنظیم صورتجلسه الکترونیکی در ماده (48)[28]، پیشبینی کارشناس فنی در جهت رفع اشکالات و اختلالات احتمالی تجهیزات در ماده (50)[29]، ترجیح و اولویت دادن به شیوه نوین برگزاری انتخابات طبق ماده (53)[30] و بالاخره موضوع ثبت نام رأیدهندگان قبل از مرحله رأیگیری با توجه با سیاق ماده (72)[31] این لایحه حاکی از پیشرو، مترقّی و کارآمد بودن این لایحه نسبت به قوانین پراکنده فعلی محسوب میشود.
همانطوری که اشاره شد، در لایحۀ موصوف با پرداختن به جزئیات و ملزومات اجرائی فرایند انتخابات به طریق الکترونیکی و اجتناب از اکتفا کردن به کلیات، امکان پیادهسازی این شیوه در طول اجرای انتخابات نسبت به قوانین فعلی امکانپذیر شده است. اما با وجود گذشت مدت بیش از 3 سال از تاریخ اعلام وصول آن از سوی مجلس شورای اسلامی، متاسفانه اقدامی جدی از سوی این نهاد در جهت به تصویب رساندن آن انجام نشده است که انتظار میرود با تصویب هرچه سریعتر لایحه پیشنهادی و فراهم شدن زیرساختهای فنی لازم، زمینهی برگزاری انتخابات در سالهای آتی با بهکارگیری فناوریهای نوین امکانپذیر شده و محورهای پیشبینی شده در ذیل «سیاستهای کلی انتخابات» بهویژه مؤلفههای احصا شده در بند (12) این سیاستها هرچه زودتر عملی شود.
نتیجهگیری:
یافتههای مقاله نشان میدهد که بهکارگیری فناوریهای نوین در نظامهای انتخاباتی دارای آثار و ثمرات چشمگیری همچون؛ افزایش انگیزه و تسهیل مشارکت مردم در انتخابات، تقلیل هزینههای انتخاباتی، شفافیتبخشی به انتخابات و تضمین صحت و سلامت انتخابات را به دنبال داشته و اکثر کشورها در مسیر حرکت به سمت بهکارگیری شیوههای نوین برگزاری انتخابات در نظام حقوقی خود هستند. هرچند این امر در برخی قوانین انتخاباتی ایران به صورت پراکنده پیشبینی شده است؛ اما این دسته از قوانین بهدلیل دارا بودن خلأها و نواقص قابل توجه در کشور، از ظرفیتهای لازم برای پیادهسازی انتخابات الکترونیکی بهصورت فراگیر برخوردار نیستند.
بر همین اساس، مشخص شد که یکی از دلایل عمدهی عدم توفیق در برگزاری انتخابات الکترونیکی بهصورت سراسری، همین کاستیهای موجود در نظام تقنینی و عدم اقدام موثر و جدی قانونگذار در برطرف کردن این ایرادها و از همه مهمتر فقدان یک قانون جامع انتخاباتی یکپارچه در نظام حقوقی کشور بوده است. از این رو، ناکارآمدی قوانین موجود در پیادهسازی انتخابات الکترونیکی در کشور موجب شد که همین مسئله بهعنوان یکی از محورهای اصلی «سیاستهای کلی انتخابات» در سال 1395 مورد توجه قرار گیرد.
بنابراین تهیه و تنظیم لایحهی جامع انتخاباتی را از جمله اقدامات مثال زدنی در جهت رفع آسیبها و خلأهای قانونی موجود برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در کشور میتوان محسوب کرد که متاسفانه تاکنون ارزش و اعتبار قانونی پیدا نکرده است. اما، با توجه به اشکالات و چالشهای فعلی موجود در روند برگزاری انتخابات به طریق الکترونیکی، نویسندگان معتقدند که با کاربستِ سازوکارهای پیشنهادی ذیل میتوان امیدوار بود که بهکارگیری فناوریهای نوین در فرایند انتخاباتی ایران نیز بهطور فراگیر اجرائی شود:
6.آموزش و توجیه متصدیان انتخابات و شهروندان در نحوهی بهکارگیری فنون نوین انتخاباتی.
[1]. Electoral Systems
[2]. New technologies
[3]. process
[4]. E-voting
[5]. ر.ک: نشانی اینترنتی خبرگزاری آنا در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://www.ana.press/news/584662/
[6].مؤلفههای اصلی مربوط به پروتکل رأیگیری در مقاله «پروتکل رأیگیری الکترونیکی مبتنی بر خم بیضوی» عبارتند از: حفظ حریم خصوصی، قابلیت تایید عمومی، مقاوم بودن، واجد هزینهی محاسباتی محدود، رأیگیری از افراد واجد شرایط، غیرقایل اجبار و غیرقابل اثبات بودن رأیها، کامل بودن سامانه و امنیت.
[7]. ر.ک: نشانی اینترنتی کاندید شو در: (آخرین بازدید 15/03/1401) https ://candidsho.com
[8]. ر.ک: نشانی اینترنتی ماهنامهی «پیوست»، شماره 101 در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://peivast.com/p/103852
[9] . ر.ک: نشانی اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://www.irna.ir/news/83684982/
[10]. ر.ک: نشانی اینترنتی ماهنامهی «پیوست»، شماره 101 در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://peivast.com/p/103852
[11]. بهعنوان نمونه نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در مهر سال 98 برگزار شد بهعلت فقدان امکانات و زیرساختهای فنی کافی، با بیش از 2 ماه تاخیر در آذر ماه سال 98 اعلام شد. ر.ک: به نشانی اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی در: (آخرین بازدید15/3/1401) https://www.irna.ir/subject/8348533
[12]. بهعنوان نمونه در تبصره 3 ماده (10) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر شده: «اخذ رای در کلیه حوزهها در یک روز انجام میشود و مدت آن حداقل ده ساعت است و در صورت ضرورت قابل تمدید است.» که این چنین تمهیدی در سایر قوانین انتخاباتی نیز احصا شده است.
[13].نرمافزاری است تحت وب که متقاضیِ استفاده کنندهی از آن را قادر میسازد که اقدام به ارسال پیامک به تمامی شماره مبایلهای کشور با سرعت بسیار بالایی اقدام نماید. ر.ک: نشانی اینترنتی رایگان اس ام اس در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://raygansms.com/spage/51
[14]. بند 3- «بهرهمندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در انتخابات حسب مورد ار صدا و سیما و فضای مجازی و دیگر رسانهها و امکانات دولتی و عمومی کشور.»
[15].علی اکبر گرجی(1395)، نشست «بررسی و تحلیل کل انتخابات»، ر.ک: نشانی اینترنتی موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران در: (آخرین بازدید 15/3/1401) https://www.isna.ir/news/950813188
[16]. ر.ک: نشانی اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://www.irna.ir/news/83518169/
[17]. ر.ک: به پرتال خبری وزارت کشور در: (آخرین بازدید 15/3/1401)
https://moi.ir/Files/MOI/Files/55/55b9e7c898e6-4afb-b544- 92a38f701b2e.pdf
[18]. ماده 9- «چنانچه ... شمارش آرا با دستگاه شمارشگر صورت پذیرد، ... باید ... دسترسی به نرمافزارها و سختافزارهای آن در کلیۀ مراحل انتخابات بدون حضور نمایندگان شورای نگهبان میسر نباشد. تصمیمات لازم جهت حفظ نرمافزارها و سختافزارها ... اتخاذ میشود و کلیۀ نسخههای نرمافزاری قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان رسیده ... تا در زمان مورد توافق با حضور نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور ... نصب و راهاندازی گردد. هرگونه تغییر در نرمافزارها باید با اطلاع و تأیید شورای نگهبان انجام گیرد.»
[19]. تبصره 6- «وزارت کـشور موظف است ظرف مدت شـش ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به نوین سازی شـیوههای اخذ رأی و شمارش آرا به منظور دقت، سلامت و نظارت بهتـر در اخـذ، شـمارش و اعـلام نتـایج و همین طـور استانداردسازی صندوقهای اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.»
تبصره 7- «وزارت کشور موظف است با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روشها و فناوریهای نوین برگزار کند. »
تبصره 8- «در انتخابات الکترونیکی با تأیید شورای نگهبان از امضـاهای الکترونیکـی مجریـان و ناظران استفاده میشود. همچنین در صورت برگزاری همزمان چند انتخابات، در هر شعبۀ اخذ رأی از یک دستگاه بـه طور مشترک برای تمامی انتخابات در اخذ رأی و شمارش آرا با تأیید شورای نگهبان استفاده میشود.»
[20]. ماده 21- وزارت کشور میتواند با تأیید هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تمام یا برخی از مراحل مربوط به برگزاری انتخابات را در تمام یا تعدادی از حوزههای انتخابیه بهصورت رایانهای برگزار نماید.
[21].ماده 9- در راستای افزایش شفافیت، دقت و سلامت انتخابات، وزارت کشور موظف است کلیه مراحل انتخابات به ویژه احراز هویت رأی دهندگان، اخذ رأی، شمارش آرا و اعلام نتایج را بهصورت الکترونیکی طراحی و اجرا کند.
[22].ماده 72- شرکت در انتخابات و رأی دادن به نامزدها، ... با ارائه کارت ملی (هوشمند) بهصورت الکترونیکی انجام میگیرد .
[23].بند12ـ بهرهگیری از فناوریهای نوین درجهت حداکثرسازی شفافیت، سرعت و سلامت در اخذ و شمارش آرا و اعلام نتایج.
[24]. ماده 46- برای اخذ رأی، تعرفه الکترونیکی با امکان انتخاب رأی سفید صادر و بدون اخذ اثر انگشت، تحویل رأیدهنده میشود.
[25]. اصل 108- قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخابات آنها و آییننامه داخلی جلسات آنان ... و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.
[26].انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا طبق مفاد این قانون برگزار میشود.
[27].ماده 46- برای اخذ رأی، تعرفه الکترونیکی با امکان انتخاب رأی سفید صادر ... میشود.
[28].ماده 48- پس از پایان انتخابات، بلافاصله صورتجلسه الکترونیکیِ نتیجه انتخابات با امضای الکترونیکی ... تهیه و پنج نسخه از آن چاپ میشود... یک نسخه به هیأت اجرایی ... یک نسخه به هیأت نظارت ... دو نسخه به وزارت کشور ... و یک نسخه به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال میشود.
[29].ماده 50- در هنگام بروز اشکال در دستگاه الکترونیکی اخذ رأی، کارشناس فنی الکترونیک میتواند با تأیید رئیس شعبه، به منظور رفع اشکال در شعبه حضور یابد.
[30].در مواردی که در شعب یا مراحلی از انتخابات امکان انجام انتخابات الکترونیکی وجود نداشته باشد انتخابات غیر الکترونیکی به شرح زیر برگزار میشود:...
[31].شرکت در انتخابات و رأی دادن به نامزدها، منوط به ثبت نام قبلی رأیدهندگان است که از (15) روز قبل از برگزاری انتخابات تا (24) ساعت قبل از آغاز رأیگیری بهصورت الکترونیکی انجام میگیرد ...
منابع و مآخذ:
الف- منابع فارسی:
ب- وبسایتها
http://instda.org.ir/fa/news.php?rid=26
https://www.ana.press/news/584662/
https://www.irna.ir/news/83684982/
https://www.irna.ir/subject/83485334
https://raygansms.com/spage/51
https://www.isna.ir/news/950813188
https://www.irna.ir/news/83518169/
https://moi.ir/Files/MOI/Files/55/55b9e7c898e6-4afb-b544- 92a38f701b2e.pdf
ج- منابع لاتین:
Sources
https://raygansms.com/spage/51
73 .RK: Internet address of the Islamic Republic News Agency in: (Last visit 15/3/1401) https://www.irna.ir/news/83518169/